reklama

Odnaučili sme ich učiť sa!

Všetci sa v nich vidíme, v našich deťoch. Sú hravé, veselé, nápadité, rýchlo sa učia, napredujú... až kým neprídu do školy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Máme aj šikovných, múdrych a najmä vzdelaných učiteľov. Tak ako je možné, že dosahujeme také slabé výsledky v testovaní PISA? Na prvom stupni ZŠ to ešte ujde. Aj vďaka zanieteným učiteľkám, ktoré sú pre naše deti, ako druhé mamy.

Potom príde druhý stupeň a tu v istej chvíli akoby uťal. Mám taký pocit, že tu je najväčší alebo hlavný problém slabých výsledkov nášho školstva. Nedá sa povedať žeby tie naše deti razom osprosteli. Všetko čo ony potrebujú, to ovládajú, či dokážu sa rýchlo naučiť. Kúpte im dnes smartfón a ak nie dnes, tak hneď zajtra ho už „dokonale“ používajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak kde je potom chyba? Napriek úpornej snahe pedagógov, žiaci stratili chuť sa vzdelávať. Možno je to tým, čo vidia okolo seba. Sú vo veku, kedy už intenzívne vnímajú čo sa deje okolo nich a účelovo sa tomu prispôsobujú. Vidia aj to, že vzdelanie a vzdelávanie stratilo hodnotu lebo:

1. Študovať môžeš čo chceš, aj tak ti to bude na dve veci. Dôkazom je len asi 8% absolventov pracujúcich v odbore, ktorí vyštudovali.

2. Prakticky nič nemusíš obetovať preto, aby si mohol študovať čo chceš, pretože ťa zoberú kde chceš.

A takto sme sa v spoločnosti pripravili o silný prvok vonkajšej motivácie, keď už tá vnútorná u väčšiny nefunguje. Žiaci so slabými výsledkami idú študovať gymnáziá a s ešte slabšími maturitné odbory na SOŠ. Žiaci, ktorí by boli vynikajúci remeselníci sa trápia s rozbormi básní, cudzími jazykmi, matematickými či chemickými rovnicami. Žiaka to nebaví, učiteľ šalie a úroveň celej triedy je... to si už domyslíme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkový výsledok tejto demokracie je nedostatočná remeselná zručnosť, ako aj pripravenosť na vysokoškolské štúdium u absolventov stredných škôl. Po „úspešnom“ vyučení sa, vyučenci odchádzajú do praxe, kde sa ťažko uplatňujú pre nedostatočné zručnosti. „Úspešní“ maturanti odchádzajú na štúdiá na VŠ, kde veľa z nich pokračuje v podstate pre potreby spoločnosti v nepotrebnom štúdiu alebo naopak v prípade výberu kvalitnejšieho štúdia, často precitnú zo sna svojej dokonalosti, pretože nezvládnu základné skúšky matematického, fyzikálneho, chemického alebo biologického zamerania.

Na mieste je otázka: Čo s tým?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už tu bol pokus o zavedenie prospechových limitov pre prijatie na SŠ z dielne ministra Čaploviča. Bol odsúdený na neúspech možno aj preto, lebo známka zo školy má nízku výpovednú hodnotu o skutočných vedomostiach žiaka – iná škola, iný výsledok, iná známka.

Na druhej strane, zavedenie určitého limitu potrebného na prijatie na určitý typ školy a štúdia, ktorý by bol silným vonkajším motivátorom pre žiakov a aj ich rodičov, dnes jednoznačne chýba. Žiak už od 6., 7. triedy vie, že ho prijme prakticky ktorákoľvek stredná škola bez ohľadu na jeho výsledky. A preto načo by sa učil, však učenie bolí, tak prečo si spôsobovať bolesť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nástroj na realizáciu tohto kroku už máme k dispozícii. Je ním Testovanie 9. Samozrejme v súčasnej podobe je nepoužiteľný. Nezohľadňuje celý rozsah učiva ZŠ. Avšak po jeho rozšírení napríklad na 3 testy ( SJ, MAT + FYZ, CHE + BIO), získame 3 percentuálne hodnoty, ktoré by mohli nahradiť aj prijímacie skúšky na SŠ. V režime napríklad 3x nad 75% výber akejkoľvek školy, 3x nad 50% výber akéhokoľvek maturitného aj učebného odboru okrem gymnázia, výsledok pod 50% umožňuje štúdium učebného odboru s možnosťou nadstavby po 3 rokoch alebo opakovanie testovania o rok. Každý žiak by sa dostal na také štúdium, na aké v danom čase reálne aj patrí bez diskvalifikácie do budúcnosti.

Uvedomujem si, že existujú aj výnimočné prípady (mimoriadni matematici...), ktoré vieme vyriešiť výnimkou. Predsa výnimky máme na to, aby potvrdzovali pravidlá a nie aby ich tvorili, čo je ale bežná prax tvorcov slovenských prebyrokratizovaných predpisov.

Aby žiak bol naozaj motivovaný dosahovať sebe zodpovedajúce výsledky, podporme jeho vnútornú snahu vonkajším impulzom a zaveďme k Testovaniu 5 a 9 aj Testovanie 7 a 8. Žiak bude počas celej ZŠ vedieť nielen to, na akej úrovni sa so svojimi vedomosťami nachádza, ale aj to, k čomu ho to v budúcnosti oprávňuje. A aby sme to neprebyrokratizovali a nepretestovali, posielajme testy pre 7. a 8. ročník školám aj s kľúčom odpovedí, ako dobrovoľné testovanie s cieľom pripraviť žiakov na testovanie v 9. ročníku.

Drahomír Krčmárek

Drahomír Krčmárek

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Uznávam Európsku úniu, spoločnú menu Euro, slobodný pohyb osôb a tovarov, ale som proti nariadeniam eurobyrokratov o zlých žiarovkách, krivých uhorkách, príliš výkonných vysávačoch... Nesúhlasím s pokračovaním delenia na staré a nové krajiny EÚ najmä v oblasti nerovnakých podpôr v poľnohospodárstve, ktoré mali byť vyrovnané podľa prístupových zmlúv do EÚ ukončením prechodného obdobia v roku 2013, ale nestalo sa tak. Nesúhlasím ani s ďalšími reguláciami, kde sa rôzni regulátori pokúšajú o rôzne nezmyselné obmedzenia napríklad v oblasti zmenšovania splachovacích nádržiek našich záchodov. Nepotrebujeme „dobrotivých a starostlivých“ úradníkov, ktorí v podstate nepracujú, iba veci komplikujú. Hovorme čo si myslíme a robme to, čo hovoríme, lebo len tak je to správne a poctivé. Nič nie je zadarmo, ani obedy, vlaky a ani eurofondy, lebo ani v Bruseli peniaze nerastú na stromoch. Autor je členom Demokratickej strany Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu