Prekvapujúce sa to môže zdať možno aj preto, lebo som do práce riaditeľa strednej školy vkladal aj niečo viac, ako len bežné riaditeľovanie.
Vo svojom poslednom funkčnom období v rokoch 2010-2015 škola určite nestagnovala.
Zlepšilo sa materiálno-technické vybavenie. Okrem iných vecí, všetky učebne sú vybavené dataprojektorom, pribudli 4 interaktívne tabule, 4 počítačmi a tabletmi vybavené učebne.
Zhodnotil a získal sa majetok. Vybudovala sa nová plynová kotolňa v cene 180.000€ (2 až 3 krát predražená, ale funkčná). Zateplila sa školská časť budovy za 110.000 €. Získali sme nové pozemky pri škole o výmere 5552 m2 v hodnote 73.796 €.
Na programy celoživotného vzdelávania na zabezpečenie pracovných stáží našich žiakov v zahraničí sme získali 203.000 €.
Na modernizáciu 2 učební a inováciu výchovnovzdelávacieho procesu v rámci projektu „Z odborných učební do praxe“ sme získali finančnú čiastku 143.000 €.
Významne sme inovovali vzdelávací program školy tým, že sme k 1.9.2014 za podpory strojárskych firiem Liptova združených v „Klube strojárov“ otvorili nový študijný odbor 2413 K mechanik strojov a zariadení. Zároveň týchto 7 spoločností poskytuje praktické vyučovanie žiakom 1. a 2. ročníka a 22 žiakov podporujú vo vzdelávaní sumou 30-50 € mesačne
Všetko vyššie uvedené však nestačí, aby ste mohli vykonávať funkciu riaditeľa školy. Nestačí, že tvoríte a prinášate. Najdôležitejšou vlastnosťou, ktorú musíte mať, je schopnosť zo strany nadriadenej zniesť a znášať ponižujúce, diskriminačné, nekompetentné a aj nehospodárne správanie sa a konanie. Samozrejme nadriadená strana očakáva, že jej počínanie budete vychvaľovať alebo pre ňu v horšom prípade ju aspoň nebudete komentovať. Absolútne neprijateľné pre ňu je poukázať na jej nekompetentné a najväčším hriechom na nehospodárne (aj keď v súlade so zákonom) konanie.
Predstavu o celom obraze načrtne niekoľko najdôležitejších príkladov, kde som prosto mlčať nemohol.
Prvá veľká nezhoda v pohľade na svet prišla, keď samosprávny kraj zavádzal pre svoje organizácie jednotný ekonomický softvér s odôvodnením zefektívnenia činnosti. Výsledkom bolo to, že pred zefektívnením bola cena nami používaného softvéru 25.000 Sk ročne, po zefektívnení 80.000 Sk ročne + ďalších 40.000 Sk za „zabezpečenú“ internetovú linku.
Druhé nekresťanské preliatie verejných prostriedkov do súkromného vrecka súviselo s opravou 1000 m2 školskej strechy. Pre odborne znalejších je cena 130.000 € okamžite podozrivá. A laikom dopne po týchto číslach. Trhová cena 10 cm hrubého polystyrénu použitého na dodatočné zateplenie strechy bola 6 € za m2, cena v projekte 40 € za m2. K akému predraženiu došlo, si vie vyrátať každý sám. Podobne boli nacenené aj ostatné materiály a tiež práce. Opravu strechy samozrejme vykonala víťazná firma dodávateľským spôsobom, kde externý realizátor prác dostal asi len tretinu vysúťaženej ceny. Komu zostal ten zvyšok?
Treťou tzv. ryžou pre kohosi bolo vybudovanie plynovej kotolne. Keďže niekto „veľmi kompetentný“ blokoval 4 mesiace rozhodnutie o jej budovaní, ako náhrady za externého dodávateľa tepla, ktorý končil s dodávkou tepla, jej realizácia sa dostala do takej časovej tiesne, že už nebolo možné realizovať jej vybudovanie v požadovanom termíne. Nezostal čas na verejné obstarávanie, kde cena za realizáciu mohla byť okolo 60.000 € a tak sa zákazka nechala realizovať externej firme, ktorá kotolňu teraz vlastní aj prevádzkuje. A všetko je v poriadku. Za 10 rokov, keď bude kotolňa za 1 € odovzdaná škole, bude firme podľa zmluvy uhradené spolu 180.000 € a k tomu treba samozrejme pripočítať náklady za spotrebovaný plyn.
Mozaiku tohto príbehu by dokreslili samozrejme aj ďalšie maličkosti svedčiace o „odbornosti a kompetentnosti“ tých, ktorí rozhodujú. To by však už obraz lokajov moci, ktorí ohýbaním chrbta stratili svoju ľudskú dôstojnosť, nezmenilo.