O správnom načasovaní by nám vedeli porozprávať úspešní aj neúspešní vojvodcovia minulosti.Prečo však naši odborárski vojvodcovia nedokážu správne načasovať náš učiteľský boj?
Štrajk je posledná možnosť po vyjednávaniach. Niečo ako vojna. A vojna to sú straty na oboch stranách konfliktu. Maximalizácia ziskov a minimalizácia strát to je jedna zo zásad vedenia vojny. No naši vojvodcovia, mám taký pocit, svojim velením zatiaľ spôsobili straty len vo vlastných radoch. Ako ináč možno zhodnotiť stratu na plate štrajkujúcich učiteľov a zatiaľ nevybojované ani jedno plusové platové percento.
Na mieste je teda otázka, prečo naši vojvodcovia už niekoľko rokov zle časujú aj rokovania a následne aj štrajkovania. Nepredpokladám, že to robia úmyselne, i keď jeden nikdy nevie. Zatiaľ mi to pripomína iba akúsi nepodarenú hru, do ktorej sú však zaťahovaní ľudia, ktorým ide o živobytie. Riadny štrajk je však o tom, že síce pracujúci prichádza o mzdu, ale majiteľ o produkciu, na ktorú čaká odberateľ. Tá strata zamestnávateľa môže byť obrovská a preto vyjednávacia pozícia zamestnancov býva veľmi silná. Na mieste je otázka, čo je produkcia, ktorú vytvárajú učitelia? Odpoveď nie je ťažká. Okrem iného, sú to veľmi cenené maturitné vysvedčenia, výučné listy, prijímacie skúšky.
Takže, ktorý je ten čas, aby straty boli minimálne a zisky maximálne?
TOP termíny
Termín externých maturitných skúšok (2-3 dni)
Termín 1. kola prijímacích skúšok na SŠ (2 dni)
Horšie termíny
Ústne maturity (15 dní)
Zlé termíny
Všetky ostatné dni školského vyučovania
Verím tomu, že už štrajk počas externých maturít by riadne vyvetral to naše zatuchnuté školstvo.
Viem, že mnohí teraz namietnu, ako by sme týmto poškodili žiakom, rodičom. Nuž, ak nás podporia, štrajk môže trvať len dva dni a žiaci po splnení našich požiadaviek môžu maturovať v náhradnom termíne určenom štátnym úradníkom (jeden z mála prípadov keď bude ozaj užitočný). Ak podmienky splnené nebudú ...
Takýmto spôsobom vykonaný štrajk bude s najväčšou pravdepodobnosťou úspešný a to pri požadovaných minimálnych stratách. Myslím, že na dvojdňový štrajk by sa podarilo zorganizovať väčšinu pracovníkov školstva a to je ďalším dôležitým predpokladom jeho úspešnosti, predpokladom toho, aby učiteľské štrajky boli už konečne úspešné.